Peter Dirks vertelt over de online academy van bol.com op het studytube client event

Hoe Bol.com zorgt dat medewerkers terugkeren in hun online academy

Bij de implementatie van een leerplatform komt veel kijken. Maar het lastigst is ongetwijfeld het blijvend aantrekken van medewerkers. Het actief bezoeken van de online academy is essentieel voor het creëren van een ware leercultuur. Tijdens het laatste Studytube Client Event vertelde Peter Dirks, HR Project Manager en Product Owner bij Bol.com, hoe ze bij Bol.com zorgen voor een hoog percentage medewerkers dat terug blijft keren naar hun online academy: ‘Studybol’.

Net als elke organisatie die een online leerplatform lanceert voor haar medewerkers, had Bol.com grote ambities vanaf de start. Maar Bol.com wilde niets aan het toeval overlaten. Met een gedegen marketingstrategie werd hun Studybol-academy aan de man gebracht. En die interne marketing bleef niet beperkt tot de lanceringsfase. Zo zorgt Bol.com voor betrokken ‘Studybollen’:

Het start op dag 1: onboarding

Bij Bol.com brengen ze Studybol vanaf het eerste moment onder de aandacht bij medewerkers: “Studybol is het startpunt van alles wat te maken heeft met jouw ontwikkeling. We vragen je er vandaag nog een kijkje te nemen, want misschien is er al iets aan je toegewezen. Voor vandaag, morgen of je eerste week hier,” vertelt Dirks.

Door nieuw talent direct te laten inloggen in de online leeromgeving, wordt dit gezien als een vast onderdeel van het werken bij Bol.com. Ook worden leerlijnen en trainingen toegewezen. Hierdoor kunnen de new hires direct aan de slag binnen de online academy en hoeven zij niet eerst op jacht naar de juiste leercontent. Zo komen zij gelijk in een warm bad terecht.

Wil je meer weten over hoe je jouw onboarding ook naar een hoger niveau kunt tillen? Meld je dan nu aan voor ons live onboarding webinar met Kirsten de Roo, strateeg en auteur op het gebied van onboarding.

Blijf communiceren

Na de onboarding is het van belang om medewerkers te blijven attenderen op het bestaan van Studybol en wat daar allemaal te vinden is. Dit communiceert Bol.com via het intranet. Er worden daar bijvoorbeeld nieuwe trainingen aangekondigden er wordt nieuws over het gebruik van het platform gedeeld. Maar ook als er iets mis gaat wordt dit hier gecommuniceerd. En met een initiatief als “Metric Monday”, waarbij elke eerste maandag van de maand wordt gedeeld hoe de online academy is gebruikt, hoopt Dirks een ware community te creëren.

Wie o wie?

Maar wie is de aangewezen persoon om dit alles te communiceren binnen je organisatie? “Wij hebben snel gemerkt dat als ik, Peter, weer wat communiceer over trainingen, dit niet zo lekker bekeken wordt. Het werkt veel beter als de trainers zelf wat vertellen over hun nieuwe training. Ook leden van de directie zijn hiervoor geschikt,” legt Dirks uit. De juiste persoon, bij de juiste boodschap, zorgt ervoor dat een bericht vaker bekeken wordt en dat de lezers vaker doorklikken.

Data is je beste vriend

Tot slot is het van belang om te kijken wanneer medewerkers inloggen op de online academy. Door data uit het platform te bekijken kan je zien op welke dagen en tijden de meeste mensen actief zijn en je medewerkers op het juiste moment activeren. Zo zijn de zomermaanden en feestdagen aan het einde van het jaar notoir rustige periodes. Onderzoek dus goed welk moment het meest geschikt is om over je leermogelijkheden te communiceren.

Maak de online academy leuk en relevant

Als er geen plezier gehaald wordt uit het ontwikkelen via Studybol, dan keren medewerkers uiteraard niet snel terug. Door relevante en interessante trainingen toe te wijzen en aan te bieden aan de juiste medewerkers, zorgt Dirks ervoor dat medewerkers blijven terugkeren naar Studybol en dat zij niet van een koude kermis thuiskomen als zij inloggen.

Ook zet Bol.com creatieve video’s in om medewerkers wegwijs te maken in het platform en hen te prikkelen. Zo heeft Dirks een unieke welkomstvideo gemaakt die medewerkers te zien krijgen als zij voor het eerst een kijkje nemen op Studybol. Op die manier zet hij de juiste toon om medewerkers in hun hele traject plezier te laten beleven bij hun ontwikkeling.

Studytube Learning & Development Monitor 2022

Maar liefst 63% van de HR-professionals geeft aan dat er (te) veel onbenut potentieel is in hun organisatie. De nodige leermiddelen zijn er vaak wel, maar bij 52% van de bedrijven is ontwikkeling geen topprioriteit. Benieuwd naar meer interessante bevinden uit ons jaarlijkse rapport?

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.