Kennisdeling met beperkte middelen? Het kan!

Kennisdeling in het mkb is niet altijd een strak geplaveide weg. Een gebrek aan tijd en middelen levert namelijk nog weleens uitdagingen op. Herkenbaar? Gelukkig kun je ook met beperkte middelen effectieve kennisdeling bereiken in het midden- en kleinbedrijf. Hieronder lees je hoe.

In een snel veranderende zakenwereld is de kracht van strategisch doordachte kennisdeling niet te onderschatten. Het opent de deur naar nieuwe inzichten, versnelt innovatie en vergroot de efficiëntie. Door kennis te delen binnen je bedrijf kan je dus een solide basis leggen voor duurzaam succes en groei. Maar wat als je hiervoor een beperkt budget hebt en weinig tijd? 

Ga voor focus met tijdbesparende tools voor kennisdeling

Beperkte middelen dwingen je ertoe om prioriteiten te stellen. Focus daarom op cruciale kennisgebieden en implementeer eenvoudige, tijdbesparende tools. Zo kan het gebruik van online platforms voor kennisdeling de efficiëntie van kennisdeling sterk verhogen – zonder dat het een grote aanslag is op de beschikbare tijd. 

Sommige online platforms maken hiervoor ook al slim gebruik van de integratie van AI, zoals de Studytube Auteurstool dit doet. Hiermee maak je als medewerker in enkele minuten een training voor je collega’s om je kennis met hen te delen. Geef je briefing, upload documenten en zie hoe je training in no time tot leven komt. Door ingebouwde didactische modellen in onze Auteurstool wordt elke medewerker onderwijskundige én regisseur.

Gebruikmaken van interne kennisexperts voor het maken van trainingen werkt behalve kosteneffectief ook motiverend. Zo zegt Studytube-klant Danny Buma van bouwbedrijf Van Wijnen hierover: “De trainingen die we zelf hebben gemaakt met Studytube krijgen betere ratings dan andere video's. Het ziet er heel professioneel uit en slaat extra aan omdat het je eigen collega's zijn.” 

Investeer slim

Een online platform voor kennisdeling vergt natuurlijk wel wat van je budget. Maar ook daar zijn oplossingen voor. In het mkb kan je namelijk gebruikmaken van diverse regelingen om de investering in een dergelijk platform behapbaar te maken. De SLIM-subsidie van de Nederlandse overheid is hier een goed voorbeeld van.

Andere kosteneffectieve tools die interne kennisdeling kunnen bevorderen zijn o.a. Slack, Asana of Microsoft Teams. Afhankelijk van jouw type organisatie zal de ideale mix van tools verschillen, maar hou altijd het volgende principe in je achterhoofd: alle kennis die je medewerkers vaker dan eens met collega’s moeten delen – omdat het nergens is vastgelegd of terug te vinden – kun je zien als verloren tijd en energie. Kennis stroomt als het makkelijk vindbaar én deelbaar is.

Doe kennis op over beschikbare tool en strategieën

Beperkte kennis van beschikbare tools en strategieën voor kennisdeling weerhouden je ervan om slim te investeren. Om dit aan te pakken, is educatie de sleutel. Investeer daarom niet alleen in de tools, maar ook in trainingen voor jezelf en jouw medewerkers.

Je kunt online veel (gratis) informatie vinden over de beste tools en de optimale kennisdelingsstrategieën en hier diverse trainingen of webinars over volgen. En met een solide basis in het gebruik van moderne kennisdelingstools, kun je het potentieel ervan in jouw bedrijf maximaliseren. 

Leer bijvoorbeeld van QTC Recruitment waarom kennisdeling en -borging absolute noodzaak is. Of bekijk het webinar met het voorbeeld van Social Deal over hoe je leren en ontwikkelen ‘kickstart’ met de SLIM-subsidie.

Creëer bewustzijn over het belang van kennisdeling

Als je weinig middelen ter beschikking hebt, is het extra belangrijk dat jouw medewerkers de waarde van kennisdeling voor hun succes en het succes van jouw bedrijf begrijpen. Anders zul je mogelijk vaker weerstand ervaren, vooral als het gaat om het adopteren van nieuwe methoden voor kennisdeling. Mensen zijn nou eenmaal van nature geneigd vast te houden aan vertrouwde processen. Zelfs als deze niet langer optimaal zijn. 

Communiceer daarom helder over de voordelen van veranderingen en hoe het de organisatie naar nieuwe hoogten kan tillen. Betrek medewerkers ook bij het proces en luister naar hun zorgen. Door een cultuur van openheid en samenwerking te bevorderen, kun je de obstakels voor verandering overwinnen en een omgeving creëren waarin kennis vrij stroomt.

QTC Recruitment is een goed voorbeeld van een organisatie die weet hoe belangrijk het is dat medewerkers altijd in het bezit zijn van de juiste, specialistische kennis. Zij wisten kostbare tijd te besparen door dit proces digitaal en centraal in te richten. 

Hester Offerman deelde als Junior HR Business Partner bij QTC haar ervaring met de overstap naar het Studytube-leerplatform: “Voorheen gaven managers individueel training, waardoor de kwaliteit afhankelijk was van de persoon die de training gaf. We hebben de kennis uit de hoofden van de managers gehaald en in het leerplatform van Studytube gezet. Nu vertellen we één helder verhaal waar de gehele organisatie achter staat. Dit bespaart niet alleen tijd maar verhoogt ook de kwaliteit van de training.”

Wil je meer leren over hoe je kennisdeling optimaal organiseert, ook met beperkte middelen? Download dan nu de ‘Top 5 kennisdelingstips voor het mkb van de toekomst’. 

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.