Slim trainingen inkopen (deel 3): hoe je voor de meest relevante leercontent zorgt

Trainingen inkopen is niet in elke organisatie even makkelijk. Want hoe zorg je nou voor het optimale leeraanbod dat perfect aansluit op de leerbehoeften, -wensen en -stijlen van jouw medewerkers? In deel 3 van deze driedelige serie nemen we de uitdaging ‘passend leeraanbod’ onder de loep. Lees verder en ontdek hoe je voor de meeste relevante leercontent zorgt.

Het inkopen van het juiste leeraanbod vormt een belangrijke uitdaging in veel organisaties. De aangeboden trainingen of opleidingen voldoen namelijk niet altijd volledig aan de specifieke kennis- en vaardigheidsbehoeften van medewerkers. En zelfs als het aanbod zich wel op de gewenste kennis en vaardigheden richt, kunnen medewerkers zich niet altijd even goed identificeren met de leerinhoud. Bijvoorbeeld doordat deze hun dagelijkse praktijk onvoldoende weerspiegelt.

Maar hoe groot is dit probleem nu eigenlijk? En hoe kom je slim uit op de juiste trainingen?

Wil je meer grip op kwaliteit en kosten bij het inkopen van trainingen? Meld je aan voor ons webinar op donderdag 27 juli om 10.00 uur en ontdek best practices en tips van andere HR-professionals!

Webinar Trainingen inkopen

Wat de gevolgen zijn van niet passend leeraanbod

Niet passend leeraanbod kan leiden tot stagnerende groei van jouw medewerkers en daarmee ook van jouw organisatie. Het zorgt namelijk voor een dalende motivatie om verder te leren en een lager leerrendement op de trainingen die wel worden gevolgd.

1. Dalende motivatie

Niet optimaal passend leeraanbod is nadelig, omdat het kan leiden tot een gebrek aan betrokkenheid en minder motivatie bij het leerproces. Dit zorgt uiteindelijk voor een lagere ROI op het leren en ontwikkelen. En dat terwijl het belang van continue ontwikkeling alleen maar verder toeneemt. Je dient als medewerker immers in staat te zijn om je steeds weer aan te passen aan snel veranderende functie-eisen. En als organisatie heb je flexibele medewerkers nodig om succesvol te blijven en groei te realiseren. Je medewerkers dienen dus voldoende gemotiveerd te zijn om een leven lang te blijven leren.

2. Lager leerrendement

Als het leeraanbod onvoldoende aansluit op de behoeften van medewerkers, zul je een lager rendement realiseren. Als het aanbod niet aansluit op de verschillende leerstijlen en -voorkeuren van medewerkers, zullen zij namelijk minder profijt van de trainingen hebben. Iedereen leert op een andere manier, en het is belangrijk om verschillende leervormen en -methoden aan te bieden om aan de behoeften van alle medewerkers te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan een goede mix van online en offline leren en blended leervormen en de mogelijkheid om te kiezen voor een-op-een training of groepssessies.

Hoe je slim voor de meest relevante leercontent zorgt

Wil jij jouw medewerkers verzekeren van passend leeraanbod van de hoogste kwaliteit tegen een scherpe prijs? Slim trainingen inkopen begint natuurlijk met het analyseren van de leerbehoeften en voorwaarden voor succes. Implementeer daartoe een gestructureerd proces voor behoeftebepaling en inkoopanalyse. Maar onze belangrijkste tip is om jouw externe leeraanbod zowel breed als diep te verrijken met diverse leervormen en -methoden.

Zorg voor een breed én diep leeraanbod

Met een slim inkoopplatform zoals dat van Studytube kun je ervoor zorgen dat je een breed scala aan externe trainingsleveranciers kunt selecteren die verschillende leerstijlen accommoderen. Denk hierbij aan klassikale, fysieke, hybride of online leervormen. Dit kan variëren van e-learningmodules en virtuele trainingssessies tot klassikale workshops en coachingstrajecten. Bovendien kun je speciale modules op maat laten maken voor jouw organisatie en/of zelf eenvoudig eigen leercontent toevoegen aan het aanbod. Zo kunnen medewerkers kiezen welke methode het beste bij hen past, zich goed identificeren met de leerinhoud en optimaal profiteren van jullie leeraanbod.

Carola Machwirth, Manager Learning & Development bij Intermax:

“Ik was op zoek naar een platform waar ik de ontwikkeling van de medewerker kan bijhouden, waar ik een breed palet aan leermogelijkheden kan aanbieden en waar ik kan zien wie wat heeft geleerd. Kortom, een online academy, een lms en leercontent in één. Mijn zoektocht hield op bij Studytube.”

Carola is met name tevreden over het gebruiksgemak: “Wat ik zo mooi vind aan het leerplatform van Studytube is dat je zelf dingen toe kunt voegen. Denk aan eigen trainingen of opleidingen van externe leveranciers. Dit maakt het makkelijk om een breed palet aan te bieden.”

Meer tips opdoen voor het slim inkopen van trainingen? Lees dan ons e-book ‘Centraliseer extern leeraanbod en richt de inkoop van trainingen succesvol in’. Hierin vind je de drie grootste uitdagingen bij het inkopen van trainingen met steeds ook drie tips om deze met succes te pareren!

Download e-book

Eerder in deze driedelige serie:

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.