Speel_in_leerbehoefte - studytube

Hoe zorg je als HR dat iedere medewerker in zijn of haar leerbehoefte wordt voorzien? Hoe richt je de bedrijfsacademie in met het complexer wordende leeraanbod? Hoe helpt een geïntegreerd Learning Management Systeem (LMS) hierbij?

Dit waren slechts een aantal vragen die bij ons opkwamen naar aanleiding van de vorige blog “Veranderende verwachting van leerervaring vraagt om vollediger LMS”. Daarom gaan we in deze blog dieper in op hoe een LMS wordt ingezet om medewerkers te voorzien in hun leerbehoeften.

Een LMS helpt bij het aanbieden van het juiste leeraanbod

Een geïntegreerd LMS stelt HR in staat om het leeraanbod gemakkelijk naar wens samen te stellen. Dit systeem verschaft de mogelijkheid om een combinatie van online, klassikale en blended trainingen aan te bieden. Daarnaast heeft een LMS ook de mogelijkheid om micro-learnings in de vorm van bijvoorbeeld artikelen, instructievideo’s of case studies toe te voegen aan de online academy. Deze vormen van trainingen en learnings kunnen van externe opleiders of bronnen zijn, maar kunnen ook gemakkelijk zelf gemaakt worden met een geïntegreerde Auteurstool.

Voor de inrichting van het leeraanbod kan dus gebruik worden gemaakt van eigen trainingen, externe trainingen of een combinatie van de twee. Een LMS stelt HR daarmee in staat om het al aanwezige leeraanbod uit te breiden of samen te voegen (blended trajecten) met externe klassikale en online trainingen en micro-learnings.

Wil je meer informatie over Studytube's LMS?

Download de LMS Datasheet 

Specificeer het leeraanbod per individu, team of functiegroep

Hoewel medewerkers vaker de regie over hun eigen ontwikkeling willen, hebben zij hier wel enige sturing in nodig. Daarom biedt een LMS de mogelijkheid om trainingen gemakkelijk toe te voegen en te verwijderen, maar ook de beschikbaarheid naar doelgroep aan te passen. Per individu, team of functiegroep kan worden bepaald wie welke training tot zijn of haar beschikking heeft. Op deze manier biedt HR medewerkers ondersteuning bij het maken van een keuze uit het algehele leeraanbod.

Ontwikkelen van leerlijnen

Naast het maken van een selectie, stelt een LMS ook in staat om leerlijnen te ontwikkelen en daarmee het leeraanbod te personaliseren. Een leerlijn is een combinatie van trainingen, online en offline, gecentreerd rondom een onderwerp of doelstelling. Leerlijnen lenen zich perfect om medewerkers sturing te bieden door bijvoorbeeld de evaluatie van een beoordelingsgesprek om te zetten in een trainingstraject.

ABL: accorderen, budgetteren en leveranciersmanagement

In dit artikel hebben we grotendeels de basisfunctionaliteiten van een LMS behandeld. Een modern LMS beschikt tevens over een Accorderingsflow - een proces gericht op het handmatig of automatisch goedkeuren van training aanvragen -, Budgetbeheer - beheren van budgetten op individueel, team en afdelingsniveau - en een module voor Leveranciersmanagement - het beheren en inkopen van trainingen bij externe opleiding leveranciers.  

Hoe kies je het juiste LMS?

Welke functionaliteiten van een LMS noodzakelijk zijn voor jouw organisatie, hangt af van jullie organisatiedoelstellingen, de leerbehoefte binnen de organisatie en de prioriteiten van LMS functies. Om je te helpen met het identificeren van de leerbehoefte, het prioriteren van benodigde functionaliteiten en het selecteren van een LMS, hebben wij een stappenplan beschreven. De uitgebreide uitleg lees je hier. Daarnaast vind je hier een overzicht van voorwaarden die je aan een LMS kunt stellen.

Ben je benieuwd naar de features waarover het LMS van Studytube specifiek beschikt? Dat leggen wij uit in onze LMS brochure. Download hier de LMS Brochure met uitgebreide productspecificaties.

Meld je aan voor de nieuwsbrief