UBN Uitzendbureau en Studytube: samen naar een blij lerend Nederland

Hun slagzin is kristalhelder: UBN Uitzendbureau "maakt werkend Nederland blij". Die ambitie reikt echter verder dan de invulling van vacatures. De organisatie vertrouwt immers op de talenten van haar flexkrachten en zet actief scholing in om die competenties te ontwikkelen. Nu mag het leerplatform van Studytube ook een steentje bijdragen aan die missie.

Meer dan een uitzendbureau

UBN Uitzendbureau specialiseert zich in de logistieke sector en de industrie, en kijkt proactief naar de potentiële groeipaden van haar flexkrachten. Alle opleidingen zijn bespreekbaar, zolang ze maar een toegevoegde waarde bieden: van heftruckcertificaten tot procestechniekopleidingen, maar ook cursussen Nederlands voor anderstaligen.

"Eigenlijk schiet de naam 'uitzendbureau' een beetje tekort," meent Maarten Nonkes, Regiomanager bij UBN Uitzendbureau. "Wij maken werkend Nederland blij, maar dat doen we niet alleen door mensen aan een baan te helpen; we willen hen ook opleiden, trainen en begeleiden. Dat is één van de redenen waarom we kozen voor Studytube: we vinden het belangrijk dat mensen zich bij ons kunnen ontwikkelen."

"Investeren in opleidingen creëert binding," zegt Fleur Heideman, Fieldmanager bij UBN Uitzendbureau. "Je toont je flexkrachten dat je vertrouwen hebt in hun kunnen en dat je bereid bent om daarin te investeren. Je gaat samen iets aan en je wilt daar samen een succes van maken."

Onboarding en leerlijnen

UBN Uitzendbureau heeft al enkele concrete plannen voor het gebruik van Studytube's leerplatform. "We willen graag de onboardings- en trainingsprogramma’s van opdrachtgevers digitaliseren," vertelt Heideman. "Daarnaast gaan we bepaalde procesmatige veranderingen binnen het bedrijf uitleggen via microlearnings, zodat we het allemaal wat interactiever maken en de medewerkers meer betrokkenheid krijgen."

Ook zal de organisatie Studytube inzetten om leerlijnen in te richten en zo flexkrachten nog beter en gerichter te kunnen begeleiden in hun loopbaan. Sommige uitzendkrachten vertonen namelijk erg veel potentieel en talent, maar konden dat nog niet vertalen naar een diploma of certificaat. Door leerpaden uit te stippelen, kan UBN Uitzendbureau haar flexkrachten enkele trapjes hoger helpen op de bedrijfshiërarchische ladder.

"Het is zo mooi om die mensen iets mee te geven en ervoor te zorgen dat ze gelukkig zijn in hun baan," vult Heideman aan. "Als ze meer zelfvertrouwen krijgen door dat ene papier, dan heeft dat bovendien ook weer een meerwaarde voor de opdrachtgever, want je kan betere matches creëren."

De eerste stap naar duurzame inzetbaarheid

Voor UBN Uitzendbureau is persoonlijk contact een absolute kernwaarde, en die factor speelt een belangrijke rol in de manier waarop de organisatie bouwt aan haar leercultuur. In elke vestiging voert een speciale opleidingsambassadeur het leerbeleid uit in nauw overleg met de flexkrachten, terwijl Heideman vanuit het hoofdkantoor alles coördineert.

"Ik heb op elke vestiging een vast contactpersoon, die verantwoordelijk is voor de opleidingen en het opleidingsbudget van die regio," legt Heideman uit. "Eigenlijk zijn we continu met elkaar in gesprek: hoe loopt het nu? Waar loop je tegenaan? Willen mensen bepaalde opleidingen wel of net niet? Zo kijken we hoe we de leeromgeving het best kunnen inrichten en bijsturen. Om duurzame inzetbaarheid te bereiken is dit een eerste stap."

Een gedeelde visie

"Het is heerlijk om samen te werken met een partij die jouw visie op scholing deelt en actief promoot," aldus Homam Karimi, CEO bij Studytube. "UBN Uitzendbureau investeert gedreven in de opleiding van flexkrachten om zo hun volledige potentieel te benutten en ambities waar te maken. Dat doel is een fundamentele schakel in Studytube's DNA, en ik ben dan ook erg blij dat we dat vanaf nu samen kunnen realiseren."

Photo credit: Pablo de Groot