Werkgeluk stimuleren? Help medewerkers (aan) het leren – deel 1

Werkgeluk is een thema dat meer en meer aandacht vergt, en gelukkig ook krijgt. Van 19 tot en met 25 september is het de Week van het Werkgeluk. We staan hier bij Studytube deze week ook extra bij stil. Omdat we dit belangrijk vinden én om te ontdekken op welke manier leren & ontwikkelen kan bijdragen aan geluk op het werk. In dit artikel vind je een eerste verkenning.

Wat is werkgeluk?

Gelukkig zijn op het werk. We vinden het allemaal belangrijk. Voor onszelf als werknemer en als werkgever voor onze medewerkers. Maar omdat geluk iets heel persoonlijks is, lopen de visies en ideeën hierover soms sterk uiteen. Toch is er ook een hoop onderzoek gedaan naar hoe je geluk voor individuen in teams en in organisaties kunt verbeteren. En hoewel de belangrijkste conclusie blijft dat werkgeluk voor iedereen iets anders is, blijken er ook gelijkenissen. Vier van die “gemene delers” zijn de volgende 4 P’s: purpose, people, progress en positivity.

purpose werkgeluk
Fotograaf: Ivelin Radkov

Werkgelukspijler #1: Purpose

Simpel gezegd; je “purpose” is de reden waarom je 's morgens uit bed stapt. Het gaat over het hogere doel waar je een bijdrage aan wilt leveren in de wereld. Het doel van de organisatie dient aan te sluiten op het doel van de individuele medewerker en dient daarom duidelijk gecommuniceerd te worden. Wat is het doel van jouw organisatie? Welke waarde voegen jullie toe? Voor wie? En hoe?

De purpose van jouw organisatie:

  • geeft richting en stroomlijnt beslissingen;
  • motiveert en verbindt intern;
  • bouwt een verhaal op en creëert fans;
  • trekt talent aan.

Werkgelukspijler #2: People

De tweede pijler op het gebied van werkgeluk gaat over de band met je collega's en de manier waarop je samenwerkt. Kun je jezelf zijn en je kwetsbaarheid tonen? Hoor je bij elkaar en is er vertrouwen in elkaar? Geef je collega vandaag eens een welgemeend compliment, door de drukte van de dag vergeten we elkaar vaak te waarderen voor het werk dat we verrichten.

Je versterkt de pijler “people” door:

  • een veilige cultuur te creëren, waarin kwetsbaarheid, openheid en eerlijkheid worden getoond;
  • het goede voorbeeld te geven;
  • aandacht te geven en tijd te nemen voor elkaar;
  • oprechte waardering uit te spreken.
werkgeluk people
Fotograaf: Zoran Orcik

Werkgelukspijler #3: Progress

De derde werkgelukspijler gaat over het behalen van resultaten en de mogelijkheid om te groeien en je te ontwikkelen. Dit is dus de pijler waar wij ons met het Learning Experience Platform van Studytube volop op richten. Het gaat er hierbij om de ultieme balans te vinden tussen uitgedaagd worden en je (groeiende) capaciteiten toepassen. Dit brengt je namelijk in de gelukszalige staat van “flow”.

Maar hoe zorg je voor het gevoel van vooruitgang?

  • Maak resultaten zichtbaar;
  • Vier de grote en kleine successen (focus op wat lukt);
  • Formuleer duidelijke en zinvolle doelen;
  • Geef autonomie en verantwoordelijkheid.

Werkgelukspijler #4: Positivity

De vierde en laatste pijler van dit geluksdiafragma gaat over positiviteit. Lachen en plezier zorgen niet alleen voor een betere sfeer, maar ook voor meer creativiteit en meer geluk op het werk. Het is een belangrijke reden om naar het werk te (willen) komen en het stimuleert zelfs de leercurve van je medewerkers!

Je stimuleert positiviteit en werkgeluk door:

  • gewoonten, rituelen en een omgeving te creëren waarin plezier geuit kan en mag worden;
  • leuke evenementen te organiseren, zoals een vrijdagmiddagborrel of teamuitjes;
  • voor een inspirerende werkomgeving te zorgen;
  • het goede voorbeeld te geven en zelf ook plezier te hebben!
  • onverwachte leuke dingen te doen.
werkgeluk positivity

De invloed van werkgeluk op leren & ontwikkelen

Elk van de vier bovengenoemde pijlers zijn niet alleen belangrijk voor werkgeluk, maar ook voor leren & ontwikkelen. Met een heldere purpose voor ogen, wordt het namelijk makkelijker voor medewerkers om nieuwe dingen te leren die hen helpen daaraan te kunnen bijdragen. In een veilige cultuur wordt bovendien sneller geleerd, omdat men nieuwe dingen durft uit te proberen en men elkaar vaker constructieve feedback geeft. En als resultaten zichtbaar zijn en doelen duidelijk zijn geformuleerd, is het sneller inzichtelijk welke skills medewerker nodig hebben om (nog) meer vooruitgang te boeken. Dit zorgt voor de benodigde motivatie. Positiviteit, ten slotte, maakt leren ook nog eens leuk. In een positieve, inspirerende omgeving wordt leren niet als een vervelende verplichting gezien, maar als een unieke kans om te groeien en ontwikkelen.

De invloed van leren & ontwikkelen op werkgeluk

Maar je kunt de relatie tussen werkgeluk en leren ook andersom verkennen. Want net zoals werkgeluk een positieve invloed heeft op leren & ontwikkelen, heeft leren & ontwikkelen ook een positieve invloed op werkgeluk. Zo zijn veel aspecten die het werkgeluk positief beïnvloeden te leren. Denk bijvoorbeeld aan een training stressmanagement, een cursus zelfvertrouwen of een cursus samenwerken. Maar ook verbinding op de werkvloer kan tot stand worden gebracht of worden versterkt met behulp van trainingen. Zelfs de cultuur kan je met behulp van opleidingsprogramma’s, zoals goed doordachte onboardingstrajecten en e-learning-modules steviger inbedden in jouw organisatie.

Daarnaast heeft het aanbieden van voldoende leer- en ontwikkelmogelijkheden een positief effect op het gepercipieerde werkgeluk van medewerkers. In het volgende deel van deze verkenning, gaan hier we hier verder op in door met je te delen hoe een gezonde leercultuur kan bijdragen aan het werkgeluk in jouw organisatie en wat je zoal kunt doen om jouw medewerkers te inspireren tot leren.

Meer leren over dit inspireren tot leren? De reden waarom medewerkers ontevreden zijn op hun werk, heeft vaak te maken met een gebrek aan groei en ontwikkeling. Maar hoe zorg je nou voor enthousiast lerende medewerkers? Dat verneem je tijdens ons gratis webinar ‘Inspireer en motiveer je medewerkers’ op dinsdag 11 oktober met creatief ondernemer Ron Simpson en de oprichter van inspiratieplatform SPEAKRS, Robert de Vries.

Meld je nu aan

Studytube Learning & Development Monitor 2022

Maar liefst 63% van de HR-professionals geeft aan dat er (te) veel onbenut potentieel is in hun organisatie. De nodige leermiddelen zijn er vaak wel, maar bij 52% van de bedrijven is ontwikkeling geen topprioriteit. Benieuwd naar meer interessante bevinden uit ons jaarlijkse rapport?

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.