Wat is onboarding en waarom is het belangrijk?

All hands on deck! Investeren in onboarding helpt zowel de organisatie als de nieuwe medewerker groeien in productiviteit. Maar wat is een "effectieve onboarding"? En waarom is het zo belangrijk?

Wat is onboarding?

Onboarding is de eerste stap in een samenwerking tussen een organisatie en nieuwe medewerkers. Tijdens een onboarding worden nieuwe medewerkers verwelkomd, waarbij ze alle benodigde hulp, begeleiding en informatie krijgen. Het gaat verder dan het wijzen op de juiste werkplek en de koffieautomaat. Onboarding is namelijk "het leren kennen van werk" en gaat vooral over de organisatiecultuur, de visie, missie, samenwerking met collega’s en talentmanagement.

De focus ligt op de integratie in de organisatie. Deze integratie kan plaatsvinden door persoonlijke begeleiding te bieden, waardoor nieuwe medewerkers wegwijs worden gemaakt in de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een "buddy-systeem" waarbij een nieuwe medewerker met al zijn of haar vragen terechtkan bij een collega (buddy) uit de organisatie. Hierdoor geef je hem of haar het vertrouwen om vragen te stellen en creëer je ook een situatie waarin de nieuwe medewerker sneller collega’s ontmoet.

Wat organisaties nu nog niet goed doen

Wat we nu nog vaak terugzien in de praktijk is dat organisaties denken dat ze hun onboarding prima op orde hebben. Maar de realiteit is vaak anders. Zo blijkt uit een artikel van Harvard Business Review dat 40% van de managers verwachtingen niet kunnen waarmaken door het gebrek aan cruciale relaties met andere medewerkers.

Een reden hiervoor is dat onboarding vaak in één adem wordt genoemd met oriëntatie, terwijl het juist gaat over het integreren in de organisatie, een insider worden. Om de focus voortaan op integratie te leggen is het voor organisaties belangrijk om genoeg aandacht te besteden aan de onboarding van het werk, collega’s en de organisatiecultuur. Deze onderdelen zijn essentieel om medewerkers succesvol mee te laten draaien in de organisatie.

Waarom een goede onboarding nodig is

Wist je dat een passend onboarding programma de revenue voor iedere fulltime werknemer met 17% kan verhogen? Ook biedt het werkgevers de mogelijkheid om een goede eerste indruk te maken.

Een effectief inwerkprogramma heeft ook andere voordelen: zo is het gemakkelijker om talent aan te trekken, loyaliteit te verhogen en vertrouwen te creëren. Zo zijn je kersverse medewerkers sneller productief, voelen ze zich meer betrokken, en zullen ze de organisatie minder snel verlaten.

Op de lijst met pluspunten staan ook o.a. de volgende factoren:

Duidelijke verwachtingen scheppen

Als organisatie wil je nieuwe medewerkers het gevoel geven dat ze de juiste keuze hebben gemaakt, hun twijfels wegnemen. Daarom is het belangrijk om helder te communiceren wat de verwachtingen zijn wat betreft het werk, maar ook wat betreft iemands plek in de organisatiecultuur. Het gaat hierbij om de inschatting van de wederzijdse verplichtingen van een nieuwe medewerker en de organisatie.

Doorgroeimogelijkheden communiceren

Voor de organisatie is dit een uitgelezen kans om te communiceren welke mogelijkheden er in de organisatie bestaan om door te groeien. Nieuwe medewerkers worden hierdoor gestimuleerd in hun productiviteit en krijgen het gevoel dat ze serieus worden genomen.

Opleidingsmogelijkheden aanbieden

Ook biedt onboarding de mogelijkheid om nieuwe medewerkers bekend te maken met de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden van de organisatie. Door onboarding en leren te integreren kunnen nieuwe medewerkers sneller starten met trainingen, de opbouw van vaardigheden en het behalen van certificaten.

Onboarding als lopend proces

Een goed inwerkprogramma is niet zomaar een programma dat alleen bij de start van een nieuwe medewerker wordt uitgevoerd. Het is een serie van activiteiten die, als het goed wordt ingericht, leidt tot het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers.

Benieuwd hoe je zelf aan de slag kan met het inrichten van een succesvolle onboarding? In deze how-to gids met een checklist, tips en best practices van o.a. Booking.com, leer je stap voor stap een onboarding opzetten. Download de gids hieronder.