11 Tactieken op een rij om succesvol een leercultuur te creëren

64% van de L&D professionals geeft aan dat medewerkers niet op de hoogte zijn van de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden binnen de organisatie. Een uitkomst waar jij als L&D professional hoogstwaarschijnlijk niet vrolijk van wordt. Want, wanneer je hard werkt aan het bouwen van een leercultuur en het implementeren van nieuw leeraanbod, wil je dat medewerkers actief gaan leren. 

Behoud actief lerende medewerkers

Maar wat als dat niet gebeurd? Het kan namelijk net zo goed dat medewerkers niet willen leren of te druk zijn met dagelijkse werkzaamheden. Geen paniek, veel organisaties ondervinden moeite met het activeren en behouden van actief lerende medewerkers. Daar willen wij jou graag in ondersteunen.

Gelijkenissen tussen marketing en L&D

Studytube heeft al meer dan 60.000 medewerkers onboard op het medewerker ontwikkelingsplatform. Op basis van onze ervaringen met het implementeren en promoten van leren in uiteenlopende organisaties en branches, hebben wij een e-book ontwikkeld. Dit met als doel om HR en L&D professionals op weg te helpen.

Hiervoor zijn we de marketing ingedoken, want er blijken meer gelijkenissen tussen marketing en L&D te zijn dan je in eerste instantie zou denken. In het e-book presenteren we een driedelig framework met elf tactieken op een rij, waarmee je actief lerende medewerkers stimuleert en behoudt. 

Denk als een marketeer

Het promoten en stimuleren van leren binnen jouw organisatie, kun je vergelijken met het in de markt zetten van een nieuw product. Marketing en L&D vinden elkaar daar, doordat je doel is medewerkers te transformeren in loyale consumenten. Medewerkers moeten door HR- en L&D professionals verleid worden tot leren, net zoals marketeers de aandacht weten te grijpen van drukke en afgeleide consumenten.  

Om je te helpen de aandacht van drukke medewerkers op je leeraanbod te vestigen, hebben wij een marketing framework ontworpen. Dit marketing framework bestaat uit drie fasen, namelijk: informeren, activeren en behouden en inspireren. Uiteraard komt dit marketing framework uitgebreid aan bod in het e-book. Mocht je hier nog meer over willen lezen, bekijk dan de volgende blog ‘Wat heeft een marketing funnel te maken met een succesvolle L&D-strategie’.

Creëren van een leercultuur

Leercultuur_Studytube.jpg

In het e-book gaan we in op het activeren en behouden van actief lerende medewerkers. Een belangrijk onderdeel hierin is het construeren van een lerende organisatie waarin zowel HR en L&D, directie en medewerkers dezelfde doelstellingen nastreven. Begin daarom met het helder formuleren en communiceren van de beweegredenen en doelstellingen achter het verwezenlijken van een cultuur waarin leren de norm is.

Dit blijkt in de praktijk echter niet zo gemakkelijk. Het niet goed formuleren en communiceren van beweegredenen en doelstellingen is een probleem waar veel organisaties tegenaan lopen. Maar hoe los je dit op?

Stel strategieën op om een lerende cultuur te creëren 

Ontdoe je als organisatie van alle formele en informele processen, opvattingen en communicatie die leren ontmoedigen. Creëer nieuwe gewoontes en processen die een cultuur van leren juist aanmoedigen. Versterk vervolgens de nieuwe cultuur door tactieken toe te passen en medewerkers te betrekken bij het ontwikkelen van bedrijfsspecifiek leeraanbod.

Een cultuur van leren ontstaat dus zelden uit zichzelf. Organisaties moeten bewust strategieën opstellen om een omgeving te creëren waarin continu leren voorop staat. Benieuwd naar hoe je een cultuur creëert waarin leren voorop staat? Lees dan eens onze blog ‘Leercultuur als groeistrategie’ waarin we bespreken hoe je een lerende organisatiecultuur in een aantal stappen creëert.

Stimuleer persoonlijke ontwikkeling van jouw medewerkers

Er zijn talloze manieren om medewerkers te bereiken. Het is van belang dat je als organisatie een passende strategie hanteert om jouw leeraanbod te promoten. Op deze manier blijft het gebruik hoog en creëer je een cultuur waarin persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel staat.

Naast de elf tactieken lees je het e-book best practices en succesverhalen van onze klanten. Waaronder: Bruynzeel Keukens, Amsterdam Marketing, D&B The Facility Group en vele anderen. Ook ontvang je een checklist die jou helpt bij het opstellen van een eigen strategie.