Hoe maak je een microlearning?

Denk je erover om zelf microlearnings te gaan maken en aanbieden aan je medewerkers? Goed idee! In deze eerdere blog kan je vier redenen vinden waarom microlearnings zo belangrijk zijn. Maar hoe maak je een effectieve microlearning? Waar begin je mee? Waar moet je allemaal aan denken? Het antwoord op deze vragen lees je in deze blog.

Wat is een microlearning?

Deze leervorm is een korte leerinterventie of 'leersnack' en wordt ook wel eens een rapid e-learning genoemd. Deze geeft probleemgestuurde informatie en richt zich op één onderwerp. Deze korte leerinterventies worden in veel verschillende media gemaakt en online aangeboden. Veel organisaties vinden de leermethode goed passen in onze snel veranderende en drukke maatschappij. 


De basisprincipes van microtrainings

Voor een optimaal effect, moet de basis goed zijn. Houd je aan deze richtlijnen:

  • Houd het kort
  • Geef alleen de informatie die jouw publiek nodig heeft
  • Laat zien en vertel: gebruik illustraties, bulletpoints of genummerde lijstjes
  • Herhaal: laat je key take-away vaker terugkomen in de microtraining 
  • Wees volledig: een microtraining kijkt naar het geheel van dat specifieke onderwerp
  • Zorg dat de informatie actueel is en blijft
  • Met de volgende tips pas je ze gemakkelijk toe in de praktijk.

Hoe maak je een effectieve microlearning? 

Een learning bite maak je niet zomaar 1-2-3. Je publiek wil direct een antwoord op zijn vraag krijgen. Biedt daarom de juiste informatie in een hapklaar brokje aan. De volgende tips helpen je om tot de kern te komen.

Tip 1: Ken je publiek

Voor wie maak je dit korte leermoment? Ken en begrijp je doelgroep. Deze moet jouw content aansprekend genoeg vinden om te kijken en te delen met peers. 

Tip 2: Bepaal één leerdoel

Wat moet de cursist opsteken van jouw leerinterventie? Het antwoord op deze vraag is het leerdoel. Focus op één leerdoel per training. Bedenk dus welke vraag of informatiebehoefte jouw publiek heeft. Een voorbeeld van een leerdoel is: "hierna weet de student hoe je een presentatie opbouwt". Of "aan het einde weet de student hoe blockchain werkt".

Tip 3: Focus op het antwoord op de kernvraag

Wees to the point. Vertel geen eindeloze verhalen of randzaken bij het onderwerp. Vertel alleen wat de cursist echt moet weten. Geef informatie weer met illustraties. Biedt eventuele randzaken of nice to knows aan als hyperlinks zodat de cursist kan doorklikken als hij dat wil.

Tip 4: Kies de vorm 

Hoe wil jij je content presenteren? In een filmpje? Of in een blogartikel, whitepaper of interactief spelletje? Elk type medium maken kost tijd, de ene vorm wat meer dan de andere. Een video maken duurt bijvoorbeeld langer dan een artikel schrijven.

Tip 5: Gebruik realistische voorbeelden 

Mensen leren het beste als de inhoud relevant is. Oftewel: als ze zich herkennen in een situatie. Geef een praktijkvoorbeeld en laat dit door de gehele training terugkomen. Houd het voorbeeld zo simpel mogelijk. Voeg niet teveel details en ‘subplots’ toe. Deze leiden af van de kernboodschap.

Tip 6: Spoor kijkers aan hun eigen context te ontwikkelen

Jouw learning bite moet de cursist prikkelen, inspireren, aan het denken zetten of meteen aan het werk zetten. Daag de cursist uit om de kennis in een andere context toe te passen. Op die manier onthoudt hij de informatie uit jouw learning beter.

De leerzame 'pauze'

Korte leerinterventies zijn ideaal voor drukke en snel afgeleide lerende medewerkers. Zij kunnen hiermee kennis opdoen wanneer het hen goed uitkomt. Bedenk wel dat deze leersnackjes de traditionele online of klassikale trainingen niet kunnen vervangen. Wel kunnen ze een (blended) leerprogramma aanvullen.