Webinar ‘Leren en ontwikkelen bij Wij zijn JONG’: een verslag

Wegens de nieuwe, strengere coronamaatregelen hield Studytube het webinar "Hoe kinderopvangorganisatie Wij zijn JONG leren & ontwikkelen efficiënt organiseert" gezellig vanuit de woonkamers van de sprekers. Dat maakte het echter niet minder interessant: Ronald Brekelmans (adviseur organisatieontwikkeling bij Wij zijn JONG) en Matthijs Hilbers (Customer Success Manager bij Studytube) illustreerden allebei uitvoerig waarom medewerkersontwikkeling zo belangrijk is.

De keuze voor L&D

Een samenspel van interne en externe factoren overtuigde kinderopvangorganisatie Wij zijn JONG om volop te investeren in leren en ontwikkelen. De branche moet namelijk opboksen tegen allerlei uitdagingen zoals o.a. de krapte op de arbeidsmarkt en de strenge wet- en regelgeving, waardoor de ontwikkeling van medewerkers is uitgegroeid tot een cruciaal strategisch thema.

"We willen voorop blijven lopen en onze kinderen laten uitgroeien tot bekwame en zelfverzekerde volwassenen – hun welbevinden staat altijd centraal," zei Brekelmans. "Maar wat betekent dat dan voor de ontwikkeling van onze medewerkers? Je moet je namelijk voortdurend ontwikkelen om in de kinderopvang te kunnen blijven werken. Daarom willen we de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers bevorderen."

L&D in theorie en praktijk

Bij Wij zijn JONG kan iedereen zich ontwikkelen volgens de 3 F'en (fun, fair en future-driven) en vier pedagogische pijlers: medewerkers ontwikkelen zich individueel en samen, in een veilige en stimulerende omgeving waar steeds ruimte is voor initiatief – én dat gaat altijd in dialoog. In tegenstelling tot functioneringsgesprekken, waar men vooral terugblikt op iemands prestaties, kijkt men via een ontwikkelcyclus naar de toekomst.

"We stellen altijd dezelfde vragen," legde Brekelmans uit. "Wat draag jij in de toekomst bij aan onze organisatie? Wat heb je daarvoor nodig? En hoe kunnen wij jou daar als individu bij helpen? Ook hebben we experts en leidinggevenden samengebracht in vakgroepen, waar we kijken welke leerinterventies we nodig hebben om de behoeften van onze medewerkers te vervullen."

In die ontwikkelcyclus is de medewerker zélf de regisseur over zijn of haar eigen ontwikkeling. Leidinggevenden spelen een stimulerende rol, waarbij ze de individuele leerbehoeften van hun teamleden verzoenen met de bredere organisatiedoelstellingen. Pedagogische professionals moeten allerlei verplichte trainingen afvinken, maar bij Wij zijn JONG kijken ze ook naar de manier waarop die werknemers zich met optionele opleidingen kunnen verrijken en zo hun volle potentieel benutten.

Jong Leren

Dankzij Studytube kunnen de medewerkers van Wij zijn JONG nu terecht op de online academy Jong Leren, een centrale leerplek boordevol online trainingen, filmpjes, artikels en nog veel meer. Via het LMS kan Wij zijn JONG alle leeractiviteiten eenvoudig opvolgen, terwijl de vakgroepen met de auteurstool nieuwe leerlijnen kunnen schrijven (of klassikale trainingen kunnen omzetten naar digitale varianten) op basis van de leerbehoeften.

De medewerkers waarderen die inspanningen ten zeerste. Uit een kersvers tevredenheidsonderzoek van Wij zijn JONG blijkt dat het personeel de diverse ontwikkelingsmogelijkheden van de organisatie als grootste trots beschouwt.

"De resultaten van de Studytube L&D Monitor komen mooi overeen met die cijfers," vertelde Hilbers. "Maar liefst 84% van de jongere medewerkers vindt het belangrijk dat hun werkgever hen stimuleert in hun persoonlijke ontwikkeling. Vaak heeft een organisatie al veel leermogelijkheden is huis, maar weten medewerkers ze gewoon niet te vinden – en dat is natuurlijk echt zonde."

Voorwaarden voor succes

Jong Leren is de eerste stap naar een florerende leercultuur – en dus ook de eerste stap in een intensief, maar waardevol proces. "Bij Studytube hanteren we 14 randvoorwaarden voor succes met het leerplatform," verklaarde Hilbers. "Vergeet bijv. niet om je KPI's te benoemen: als je niet weet wat je wilt meten, weet je niet wanneer je moet bijsturen. Zorg er ook voor dat je je leeraanbod regelmatig opfrist dankzij een content roadmap. Maak daarnaast duidelijk wat je verwacht van je medewerkers: 'doe wat je wilt' stimuleert niet iedereen."

Bij Wij zijn JONG hebben ze alvast enkele glasheldere doelen op een rij gezet. "We zouden graag tijd en energie besparen op allerlei administratieve processen," zei Brekelmans. "Het moet voor medewerkers heel eenvoudig zijn om zelf een opleiding te vinden én te volgen, en om inzicht te krijgen in de leerinterventies die het best bij hen passen – waar en wanneer het hen uitkomt."

Toekomstbestendig

Met Jong Leren en de hulp van Studytube is Wij zijn JONG helemaal voorbereid op de toekomst. Brekelmans ziet daar alvast een grotere rol weggelegd voor social learning ("we leren vooral van elkaar"), personalised learning ("toegespitst op jou als persoon"), just-in-time learning ("leren wanneer het voor jou past") en blended learning (een combinatie van online en klassikaal leren). De cijfers van de Studytube L&D Monitor 2021 liggen in dezelfde lijn: online leren zal ook na de coronacrisis standhouden naast zijn (offline) klassikale tegenhanger.

Om andere kinderopvangorganisaties te inspireren om ook (meer) in te zetten op L&D, gaf Brekelmans nog enkele handige tips mee. "Creëer een zo optimaal mogelijk leerklimaat," adviseerde hij. "Dat klinkt allemaal erg theoretisch, maar zorg voor een veilige omgeving waar je medewerkers fouten mogen maken. Kijk naar hun potentieel en leerstijl, en laat de technologie vooral voor jou werken."

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.