5 vragen om te stellen als je een tool om trainingen te maken kiest

Op zoek naar een tool om trainingen te maken voor jouw organisatie? Dan ben je vast al een hele hoop verschillende auteurstools tegengekomen. Maar welke is nou de beste? Daar kunnen we kort over zijn: dat hangt af van wat jouw organisatie ermee wil doen én wil bereiken. In deze blog stellen we je 5 essentiële vragen om dat helder te krijgen. Zo kies je straks de auteurstool die het beste past bij jouw organisatie.

Vraag 1: Wat voor soort trainingen wil je maken?

Je kunt de verschillende tools om trainingen te maken indelen op het medium waarin de cursist de trainingen volgt. De eerste vraag die je jezelf moet stellen, is dus welk type training belangrijk is voor jouw ontwikkel programma.

Online, klassikaal en blended learning. Of toch een microlearning?

De ene auteurstool leent zich perfect voor het maken van online trainingen. Hier kun je alleen geen klassikale evenementen mee aanmaken. Wil je blended learning aanbieden of kleine microlearnings? Let er dan op dat de auteurstool die je aanschaft allerlei verschillende leervormen ondersteunt.  

Vraag 2: Wil je alleen jullie eigen content maken of ook externe content importeren?

Met sommige auteurstools maak je alleen je eigen trainingen. Met anderen importeer je ook externe content. Bijvoorbeeld vanuit YouTube, Vimeo of blogs. Hoe belangrijk is dit in jullie organisatie?

Op de hoogte van de laatste technische snufjes

In sommige functies is het bijhouden van ontwikkelingen in het vakgebied dagelijkse kost. Denk aan developers of online marketeers. Zij blijven via blogs up-to-date van de nieuwste technologische ontwikkelingen en features. Willen jullie op deze informatiebehoefte inspelen met jullie learning & development programma? Houd daar dan rekening mee als je een auteurstool uitkiest.

Vraag 3: Zit jouw organisatie vast aan een bepaald LMS?

Werkt jouw organisatie al met een learning management system (LMS)? En zijn jullie niet van plan om van systeem te veranderen? Ga dan op zoek naar een stand-alone auteurstool. Er zijn namelijk verschillende auteurstools op de markt die onderdeel zijn van een LMS en niet ‘los’ te koop.

Een LMS met add-on auteurstool

Een voordeel van een LMS met auteurstool als add-on, is dat ze naadloos op elkaar aansluiten. Zo werk je niet met losse systemen, maar ontwikkel, verspreid en monitor je trainingen vanuit één systeem. Heb je nog geen LMS of sta je open voor een nieuw LMS, dan is dit zeker een interessante optie.

Vraag 4: Wie gaat er met de auteurstool werken?

Maak jij de trainingen zelf met jullie nieuwe auteurstool? Of gaat iedereen in de organisatie ermee aan de slag? Dit is bepalend voor je keuze. Met een super gebruiksvriendelijke tool kan iedereen zonder ervaring uit de voeten. Aan de andere kant zijn er ook geavanceerde auteurstools met veel uitgebreidere features. Hier moet je mee leren werken. Dat betekent dus dat  niet iedereen in je organisatie ze zomaar kan gebruiken. Denk ook aan de apparaten waarop je of je collega’s met de tool gaan werken. Is de auteurstool compatible met elk type device?

Wat wil jouw organisatie bereiken?

Het doel waarmee jullie de tool aanschaffen, bepaalt wie hem gaat gebruiken. Wil je bijvoorbeeld (een deel van) jullie inwerktraject vanuit de klas naar het web verplaatsen? Dan is een dummy-proof tool misschien niet het belangrijkste selectiecriterium. Is het de bedoeling dat medewerkers zelf trainingen maken om hun kennis en vaardigheden te delen met collega’s? Kies dan een tool die zo gebruiksvriendelijk mogelijk is om interne kennisdeling te stimuleren.

Vraag 5: Wil je toetsen en feedback geven?

Niet alle auteurstools maken het mogelijk om te communiceren en te toetsen of de cursist de stof echt snapt. Ook vraag 5 geeft dus richting aan jouw zoektocht.

Alleen zenden of juist de interactie aangaan?

Wil je toetsen of de inhoud echt geland is bij je medewerkers? Met wat voor type vragen wil je dit doen? Multiple choice, single choice of juist open vragen? Wil je dat de medewerker zelf ook vragen kan stellen of feedback geven? Dit zijn allemaal overwegingen die invloed hebben op het type auteurstool dat past bij jouw organisatie. Breng daarom jullie behoeftes in kaart voordat je je zoektocht begint.

Kies de tool om trainingen te maken die past bij jouw organisatie

Als het goed is heb je na het beantwoorden van deze 5 vragen een beter beeld van jullie behoeften. Meer weten? In onze ‘checklist auteurstool’ vind je alle selectiecriteria in één handig overzicht. Download de checklist en bepaal zelf welke features de doorslag geven.

Waar moet je op letten als je een auteurstool kiest?

Download de checklist