Hoe Emil Frey Nederland een lerende organisatie werd

Emil Frey is één van de grootste dealerholdings in Nederland en vertegenwoordigt meer dan 13 automerken, inclusief Peugeot, BMW, Volkswagen, Hyundai en Renault. De holding wilde de 1.900 medewerkers bij de verschillende bv's om verschillende redenen goed faciliteren op het gebied van leren en ontwikkelen, en koos daarbij voor het platform van Studytube.

Medewerkers motiveren en binden

"Wij vinden het cruciaal om een lerende organisatie te zijn," zegt projectmanager Sandy de Lange, verantwoordelijk voor L&D bij Emil Frey. "Dat maakt ons aantrekkelijker voor nieuw personeel. Het motiveert bestaande medewerkers om zich te blijven ontwikkelen en daardoor kunnen wij hen goed binden en hun ambities helpen verwezenlijken."

Om het leren en ontwikkelen laagdrempelig, efficiënt en toegankelijk te maken, werd begin 2019 de eigen academy gelanceerd. "Dit aanbod hadden we zelf nooit zo kunnen aanbieden," aldus de Lange. "De eerste leerlijn werd direct gewaardeerd met een 8,4. Toen wisten we dat we het verder konden uitrollen. Zo doen we dat steeds: eerst klein neerzetten, waar nodig bijschaven en dan uitbouwen."

Sleutelrol voor leidinggevenden

Leidinggevenden spelen een cruciale rol bij de adoptie van het systeem. "Wij faciliteren hen ook door te zorgen dat zij onze aanpak en het belang ervan goed kunnen uitdragen naar hun teams en individuele medewerkers. De leidinggevenden moeten het als eerste omarmen."

"Daarnaast wordt de aanpak steeds verder geborgd in onze beoordelingscyclus en bijvoorbeeld onze rapportages aan de directie. Daarin koppelen we ook terug hoe leidinggevenden het rendement van leren ervaren. Zo kunnen we de aanpak perfect monitoren, en blijven we steeds nieuwe stappen zetten!”

Tijd én kosten bespaard

"Een grote besparing zit bij het inwerken van nieuwe medewerkers; dat kost aanmerkelijk minder tijd. De volgende stap is om bij het aannemen van mensen hun competenties al te meten en dit periodiek te blijven doen. Door het op te nemen in de HR-cyclus wordt leren ook echt geborgd."

Wat heeft de eigen academy nog meer opgeleverd? In de uitgebreide klantcase lees je er meer over, én vind je alle concrete resultaten, zoals o.a. een besparing van maar liefst 30% op de trainingskosten!